דיאלוג עם הילד הפנימי

חיפוש מאמרים



דיאלוג עם הילד הפנימי

ארז שקלר

הפרספקטיבה הרוחנית יוצאת מנקודת הנחה כי מציאות חיינו היא תוצר של סך התוכנות והאמונות המתקיימות בנו בעוצמות שונות, לעתים, התוכנות והאמונות הללו נלמדות כבר בגילאים צעירים מאוד ונטמעות בתת-המודע. במובן זה, הילד שהיינו הוא ראשית דרכנו בעולם, הוא חלק בלתי נפרד מהיסודות שהונחו לחיינו הנוכחיים.

על-כן, טבעי הדבר שתכופות השיחות בקליניקה נוגעות בילד שהיינו, ילד שמהווה חלק בלתי נפרד מאיתנו, ונושא עימו זיכרונות טובים ולפעמים קשים, שמחות וכאבים, רצונות ושאיפות, ולמעשה עולם רגשי עמוק של פגיעות וחוזקות. נכון יהיה בהקשר הטיפולי לתת לילד הזה מקום, מרחב להתקיים בו, פיתחון פה להסביר את עצמו, לפרוק את שעל ליבו ולתרום לאדם הבוגר שאנו היום.

בדיאלוג עם הילד שהיינו עולות שאלות רבות - איך הוא מרגיש בבית? ואיך במסגרות מחוץ לבית? איך הוא מרגיש עם חברים ובזמן משחק? מה נחקק בזיכרונו ולמה? מה הוא חושב על העולם? מהן האהבות שלו וממה הוא מתרחק ומדוע? ושאלה חשובה נוספת היא- האם הוא מרגיש אהוב?

התשובות המורכבות לשאלה האחרונה הן חלק ממה שבנה את העצמי הנוכחי שלנו, ויש להן משמעות. לדוגמה, אחת הקליינטיות בקליניקה חוותה את האהבה שקיבלה כאהבה עם תנאים, כלומר, המסר היה שאם תהיי "ילדה טובה" תקבלי אהבה, ואם לא... אז לא. הילדה שהייתה פיתחה תוכנה של 'ריצוי', פעולותיה ובחירותיה היו מכוונות למתן מענה לרצונות וציפיות של הוריה והסובבים אותה, מתוך רצון לקבל אהבה. התנהלות זו עלולה להרחיק את האדם המחזיק בה ממי שהוא, מהעצמי האותנטי, מרצונותיו ותשוקותיו.

כשאותה ילדה הפכה לאדם בוגר היא גילתה דבר "מפתיע", ריצוי אחרים לא ב-א-מ-ת ממלא אותה באהבה, נהפוכו, התנהלות זו מעלה עכשיו כאב. השורה התחתונה הינה שהתוכנה של 'ריצוי' אינה משרתת אותה עוד. אז מה עושים עכשיו עם ההבנה הזו? ראשית, נמצאים במודעות לה, ומפנים את תשומת הלב לסיטואציות בהן הייתה באופן אוטומטית מרצה, אך כעת מתוך מודעות יש ביכולתה להפעיל 'כח התנגדות' ולפעול אחרת מהפעולה אליה הורגלה כל חייה. שנית, יש לתת מקום לרגשות סביב החוויה השורשית בילדותה, להביע את עצמה, ולתת לילדה שהייתה לדבר, להיות בדיאלוג איתה, לתת לה כבוד, רק לאחר מכן ניתן לשחרר, לעבור לשלב ריפוי. שלב הריפוי הוא להיות בקשב ל'ריצוי' של העצמי, לגלות רצונות ותשוקות שלא נתנו להם מקום, לתת מרחב לקיום שלנו, ואולי אפילו לשאול את הילדה הזו, הילדה שהייתה, הילדה הפנימית- מה היא רוצה? אולי האדם הבוגר שאנחנו ישמח להגשים זאת עבורה.

אילו חוויות וזיכרונות נחקקו בזיכרונכםן? ובאילו הקשרים? איזה ילדים הייתםן? מאלו שהיו מחוברים ליצירתיות ושמחת חיים או ילדים קצת "כבויים" ו"מבוגרים"? וגם מה התקיים בכםן אז שרלוונטי להיום? ומהדברים הללו מה אתם בוחרים לאמץ ולתת לו מקום וממה הייתם רוצים להרפות ולהשתחרר?

מחכה לכם אצלי בקליניקה,

באהבה,

ארז.

***צילום: ירדן מרקוס-קליין***

אודות כותב/ת המאמר
ארז שקלר
Erez Shekler Therapy
צרו עימי קשר
X

צרו קשר

אודות
שמי ארז, אני מטפל נפשי אלטרנטיבי, ואני דוגל בשיטת טיפול רוחנית שמטרתה היכרות מעמיקה עם עצמנו, עם סיפור חיינו ושיעורי חיינו.0545384797
המתן

Auto onPageLoad Popup

*אני רוצה לקבל תכנים מעצימים בתחומים הבאים:

כתובת הדוא"ל שתמסרו לא תועבר לכל גורם חיצוני, גם אנחנו שונאים ספאם.