13 טיפים לניהול מערכת יחסים טובה עם הרופא המטפל

חיפוש מאמרים



13 טיפים לניהול מערכת יחסים טובה עם הרופא המטפל

שירי בן ארצי

13 טיפים לניהול מערכת יחסים טובה עם הרופא המטפל

כל מי שחי ומתמודד עם מחלה כרונית יודע שהקשר עם הרופא הוא לא סתם קשר אלא מערכת יחסים לכל דבר ועניין. מתוך החוויה האישית שלי,  שמערכת היחסים הזו שונה מכל מערכות היחסים האחרות בחיי ועל מנת שאוכל להפיק את המירב מהידע המקצועי והניסיון של הצוות הרפואי שמטפל בי, מערכת היחיסים הזו צריכה להיות טובה ויציבה.  ולשם כך היה עלי ללמוד להשמיע את קולי, לומר מהי נקודת מבטי ולהיות סוג של... מפיקה. מפיקה של המחלה שלי ובמידה רבה מאוד גם מפיקה של הצוות הזה.

נקודת המפנה שאפשרה לי לעשות את השינוי היתה ההבנה שטיפול רפואי, גם במצבים של מחלה כרונית, הוא שירות כמו כל שירות אחר ואני, למרות היותי חולה, בעצם צורכת את השירות הזה, דבר שהופך אותי לצרכנית – צרכנית בריאות.

ברגע שהבנתי שאני גם מטופלת וגם צרכנית בריאות, ידעתי שהצעד הראשון שלי הוא להבהיר לעצמי איזה סוג שירות אני רוצה לקבל וממי אני רוצה לקבל אותו. הבהירות הפנימית הזו מאפשרת לי לנהל תקשורת מדוייקת, נעימה וברורה עם הצוות הרפואי שלי.

את ראיית העולם הזו ניתן לתרגם גם לעשייה יומיומית.

איך עושים את זה?

ממש כך...

  1. רופא כן בוחרים! בחרו רופא שנעים לכם לתקשר איתו ונותן לכם תחושה של בטחון ומקצוענות.
  2. בואו מוכנים לפגישה. לפני הפגישה עם הרופא הכינו רשימה של כל הנושאים עליהם הייתם רוצים לשוחח. סדרו אותם לפי סדר החשיבות ושאלו קודם את השאלות החשובות לך ביותר. קחו אתכם כל מסמך או מידע שיכול להיות רלוונטי (כרטיס קופת חולים, רשימת תרופות שהנכם לוקחים, בדיקות עדכניות, מידע שמצאתם באינטרנט וכדומה)
  3. רשמו הערות.  במהלך הפגישה תקבלו מידע רב וייתכן שיהיה קשה לזכור הכל. הביאו אתכם מחברת וכלי כתיבה כדי לרשום את התשובות לשאלות ששאלת ומיגע חשוב אחר. במידה ואינכם יכולים לכתוב במהלך הפגישה, קחו אתכם אדם נוסף שירשום עבורכם או בקשו מהרופא רשות להקליט את הפגישה.
  4. בואו עם אדם קרוב. לפעמים נוכחות אדם קרוב יכולה לעזור ולהקל. אותו אדם לרשום עבורך הערות, להזכיר לך נושאים עליהם רצית לשוחח עם הרופא, לתמוך ולשאול שאלות שלא חשבתם עליהן.
  5. עדכנו את הרופא. חשוב לעדכן את הרופא המטפל האם היו שינויים מאז נפגשתם לאחרונה: מבחינה אישית ורפואית (שינויים במינון התרופות, תופעות לוואי, אשפוזים, שינויים: בתאבון, משקל, עייפות ואנרגיה).
  6. היו כנים. הרופא יוכל לתת לך את הטיפול הטוב רק אם תספרו את כל העובדות כפי שהן. ברופאה – כמו ברפואה, הדברים משתנים כל הזמן ולפעמים מידע שבעבר לא היה רלוונטי הופך משמעותי וחשוב.
  7. שאלות, שאלות ועוד שאלות. שאילת שאלות היא המפתח להשיג את המירב מהטיפול הרפואי. שאלו כאשר אינכם מבינים מה משמעותו של מושג רפואי מסוים, אם ההנחיות שקיבלתם אינן ברורות או שאינכם יודעים מה לצפות מבדיקה או טיפול חדש. שאלו לגבי עידכונים חדשים, דברים שקראתם באינטרנט או שמעתם וסתם תהיות קיומיות.
    אם לא תשאלו, הרופא יצא מנקודת הנחה שהכל מובן ואין צורך במידע נוסף.
  8. הביעו את דעתכם. דעתכם קריטית וחשוב שתביעו אותה (הרי לא הייתם מעלים על הדעת לא להביע את דעתם לגבי עבודת שיפוץ שמתרחשת אצלכם בבית, נכון?) אם קיימת הגבלה של זמן הצעו לקבוע פגישה נוספת כדי לדון בלבטים או בספקות שלך.
  9. רופאים אינם יודעים הכל. ישנם תחומים רבים הקשורים לגוף האנושי שהם עדיין בבחינת תעלומה לעולם הרפואי. כפי שאין אדם שיש בידיו את כל התשובות כך גם אין רופא שיש בידיו את כל התשובות. אל תהססו להתחיל ללמוד ולחקור עוד על הגוף והמחלה שלכם. זכרו שתמיד אפשר לבקש מהרופא להמליץ על מקורות מידע נוספים בנושא.
  10. למדו את שגרת המרפאה. מהם הימים העמוסים, מתי ניתן להתקשר, מה לעשות במקרה חירום וכיצד ניתן לקבל מענה במידה והמרפאה סגורה.
  11. תנו לרופא להכיר אתכם. קחו את הזמן להסביר מהן הציפיות, החששות והדברים שחשובים לך – זה חשוב גם לרופא.
  12. למדו על הדרך שהמחלה מתנהגת בגוף שלכם. כל אחד ואחת מאיתנו שונה ויחודי/ית וכך גם המחלות בגופנו. למדו על המחלה שלכם, והדרך היחודית שבה היא "מתנהגת" בגוף שלכם.  ברגע שלמדתם את הדברים הללו חשוב שתחלקו אותם עם הצוות הרפואי שלכם.
  13. הכירו את התרופות שלכם. ודאו שאתם מכירים את שמות התרופות שאתם לוקחים ולמה הן מיועדות. רשמו הנחיות מיוחדות כגון: מזון ושתייה שיש להימנע מהם וכדומה. אם הנכם לוקחים מספר תרופות, יידעו את כל הרופאים שמטפלים בכם על מנת למנוע תגובות נגד בין התרופות השונות..
  14. זיכרו – זו מערכת יחסים. כמו בכל מערכות היחסים האחרות בחייכם, גם במערכת היחסים הזו יתכנו אי הבנות וטעויות. אם אתם מרגישים פגועים, מבולבלים וחסרי שביעות רצון בשל משהו שקרה עם הרופא ו/או הצוות המטפל, שוחחו על כך באופן ישיר על מנת לפתור את הבעיה.

 

לשאלות נוספות בנושא, הרגישו נוח לפנות אלי במייל.

נשימה קלה ובריאות טובה,

שירי

אודות כותב/ת המאמר
שירי בן ארצי
שירי בן-ארצי - אימון רפואי
צרו עימי קשר
X

צרו קשר

אודות
מאמנת רפואית ומלווה בתהליכי התמודדות על משבר רפואי/מחלה.
המתן

Auto onPageLoad Popup

*אני רוצה לקבל תכנים מעצימים בתחומים הבאים:

כתובת הדוא"ל שתמסרו לא תועבר לכל גורם חיצוני, גם אנחנו שונאים ספאם.