על תזונה, גוף ונפש - ריאיון אישי עם אסנת זילברמן

חיפוש מאמרים



על תזונה, גוף ונפש - ריאיון אישי עם אסנת זילברמן

אסנת זילברמן

 זהו חלקו השני של ראיון אישי עם אסנת זילברמן,  יועצת לתזונה בריאה בגישת הרמב"ם ומטפלת רגשית מוסמכת M.A.

אל עולם התזונה והבריאות נחשפה אסנת לאחר שאובחנה עם רגישויות למזון. מאז, במשך שנים רבות, היא חוקרת את התחום ומלווה  לריפוי רגשי באמצעות תזונה נבונה דרך תהליכים אישיים וקבוצתיים.

את חלקו הראשון של הריאיון - המספק מידע חיוני לכולנו ומכניס אותנו אל תוך עולם אורח חיים בריא, תזונה ובריאות תוכלו למצא בקישור זה

כיצד מתוך הראיה והניסיון המקצועי שלך גוף ונפש מתחברים ומשפיעים על התחושה והבריאות הרגשית?

גוף ונפש הם כמו חלקי פאזל שמחוברים יחדיו ומייצרים את התמונה השלמה.
אנסה להמחיש זאת דרך התפתחות של מחלה.

פעמים רבות רגשות כלואים, תסכול ואי מימוש עצמי מייצרים מחלה בגוף הפיזי שלנו.
הגוף למעשה משקף לנו את החוויה הרגשית דרך אותה מחלה ספציפית ובחוכמתו, מאלץ אותנו לעצור, לשים לב ולטפל בעצמנו. כאשר האדם לוקח אחריות על חייו, מתבונן ועושה שינוי בתזונה שלו, הוא מאפשר הנעה של תהליך החלמה לגוף הפיזי - ייווצר שינוי במשקל, ברמת האנרגיה וההרגשה  וכתוצאה תחול השפעה על החוויה הרגשית כמו תחושת מסוגלות וביטחון עצמי, אמונה ביכולת האישית ועוד. כלומר- הנפש משתקפת בגוף והגוף שמתחיל להניע את  תהליך ההחלמה משפיע ונוגע בנפש.

באופן קונקרטי יותר - פעמים רבות פגשתי בקליניקה מטופלות שסבלו מעצירות פיזית אשר הקשתה על חיי היום יום שלהן ופגעה באיכות החיים. כאשר העמיקה ההיכרות ניכר היה כי אותן נשים היו "עצורות" בביטוי האישי שלהן, דבר שהתבטא בחייהן כ: ריצוי וחוסר בביטוי עצמי אותנטי של רגשות ומחשבות ואף היעדר הגשמה עצמית. כחלק מתהליך הטיפול והריפוי, נעשה שילוב של עבודה על האתגר  הפיזי יחד עם עבודה על חיזוק הדימוי והביטחון העצמי בכדי לאפשר להן ביטוי ומימוש עצמי במובן הפרקטי בחייהן.

 
האם ישנם הרגלי אכילה והתנהגות  אותם היית ממליצה לסגל על מנת ליצור ייצוב ותמיכה במערכת הרגשית?



הרגלים לאורח חיים בריא מאפשרים מסגרת ברורה, שגרתית ומאזנת, שברגע שנעשית בצורה סדורה היא מייצרת ביטחון, שחרור רגשי ושמירה על בריאות תקינה.

אתייחס כאן לכמה המלצות פשוטות שבכוחן לחולל שינוי אדיר

1.      אכילת 3 ארוחות מסודרות ביום

      לכאורה המלצה בנאלית ופשוטה, אך בעלת חשיבות וערך רב מבחינה פיזית ורגשית. המזון, הוא למעשה אספקת "הדלק" שלנו, ממש כמו ברכב. כאשר הגוף מקבל את האנרגיה לה הוא זקוק באופן סדיר, מתאפשר תפקוד תקין של תהליכי רעב, שובע ועיכול.
כאשר יש שיבוש באספקת האנרגיה הסדירה לגוף, קיימת אי נוחות פיזית, עלייה וירידה ברמות הסוכר בגוף ומבחינה רגשית תיתכן חוויה של עצבנות וחוסר שקט.

המלצה זו סופר משמעותית עבור  אנשים שנוטים לתנודות במצבי הרוח וחווים חרדות ודיכאון.

2.      יצירת התאמה והלימה בין דפוסי האישיות, התזונה והספורט, באופן שייצור 
  איזון ויציבות רגשית

לדוגמה: אדם שבאישיותו פעיל, נמרץ ומהיר עשייה, יוכל להגיע לאיזון באמצעות פעילות גופנית מתונה המשלבת יוגה ומדיטציה בה יתרגל שהייה, התבוננות ונשימה ואף ינקה מן התפריט התזונתי שלו מאכלים ממריצים כקפה וסוכר אשר מעצימים את הדפוס המולד. ועל כן, תותאם לו תזונה "מלאה" ובעלת עיכול מתון.

3.      פעילות גופנית הינה רכיב בעל משמעות אדירה באיזון גופני ורגשי

      פעמים רבות האפקט הספורטיבי מוגדר כ: כושר = אושר  מאחר ובאופן פעיל  במהלכו, משתחררים אנדורפינים במוח שמשפיעים לטובה על מצב הרוח שלנו, הרגשה שפעמים רבות מתוארת כ"היי" שלאחר אימון. מסיבה זו, שילוב תדיר של פעילות גופנית בחיי היומיום שלנו, מייצרת מחד אפיק פיזיולוגי של הנעה ושיפור הלימפה, זרימת הדם ותהליכי עיכול המאופיינים גם בפינוי פסולת מן הגוף. במקביל מתאפשר אפיק לתיעול רגשי של לחצים ומצבי רוח והתפוגגותם עד לכדי הרגשה טובה ומאוזנת

4.       הנפש ושמירה על בריאותה

הנפש מהווה אלמנט חשוב ומשמעותי במאזן הכללי. במידה ואדם יאכל את מיטב המזונות ויבצע פעילות גופנית, אך על אף כל זאת יהיה תדיר בסביבה עתירת לחצים, או שאינה מספקת, הנפש תישא בתוכה תסכול רב אשר ישפיע על בריאותו הפיזית עם הזמן, ותהווה מקור לטלטלות ותנודות רגשיות. 
לדוגמה
- עבודה נטולת מימוש עצמי, או זוגיות שאינה נותנת מענה לצרכיו הרגשיים של האדם.

      לסיכום קיימת חשיבות רבה לשמירה על משולש הזהב שמורכב  משלוש צלעות זהות וחשובות  של: תזונה - תנועה - ונפש , תחזוק ושמירה על כל אחת מצלעות אלו במשותף תוליד שילוב ואיזון של בריאות גופנפש.



ישנם הסוברים כי יש קשר אדוק בין הרגלי אכילה אצל ילדים לבין הפרעות קשב וריכוז. האם גם את מוצאת קשר כה ואילו הבנות חשובות כדאי להעביר בעניין זה להורים של ילדים עם מאפיינים של קשב וריכוז?

מאחר ותזונה עשויה להשפיע על תהליכי עירור והרגעה פיזיולוגיים, כך גם בעניין הפרעת קשב וריכוז. התזונה הקיימת כיום עתירה בחומרי צבע ומאכל ועתירת סוכרים אשר מייצרים מבחינה פיזיולוגית תנודות חדות ברמות הסוכר בדם, כמו גם "אפקט" התרגלות במרכז ההנאה במוח, אשר תובע מצדו הגדלה בכמות הסוכר. כתוצאה, נוצרת תגובה רגשית ופיזיולוגית של אי שקט והיפראקטיביות בשל רמות הסוכר הגבוהות. מסיבה זו, לפני לקיחת טיפול רפואי קונבנציונלי שהינו בעל תופעות לוואי  משלו, אני ממליצה על שינוי ואיזון התזונה : מעבר לתזונה מלאה – לספיגה איטית יותר של הסוכר בגוף והורדת ממתקים וחטיפים מהתפריט. חשוב לעשות זאת באופן שיתמוך בילד ויאפשר לו לקבל את השינוי תוך הנאה והתמדה.



אסנת זילברמן - יועצת לתזונה בריאה בגישת הרמב"ם
מטפלת קלינית – רגשית 
M.A) )

יעוץ פרטני * הרצאות * סדנאות

התמחות: רגישויות למזון, מערכת העיכול, אנרגיה נמוכה, התמודדות עם סטרס

               אורח חיים בריא

קליניקה  פרטית  בגבעתיים :  רח' הל"ה  9 גבעתיים

פרטי התקשרות :   - תזונה בתבונה

050-6792490

osnatofek@gmail.com

אודות כותב/ת המאמר
אסנת זילברמן
תזונה בתבונה
צרו עימי קשר
X

צרו קשר

אודות
יועצת תזונה בשיטת הרמב"ם
המתן