חיפוש מאמרים



החלום ושברו - ילדים בקבוצה

רונית שי

החלום ושברו - ילדים בקבוצה*

רונית שי

* הרצאה שניתנה בערב לדעת קבוצה - שנתיים לצאת הספר "סיפור קבוצתי - מנחים כותבים על דרכם עם קבוצות", בעריכת תמר עיני להמן ורונית שי, בהוצאת אמציה, 2015.

 

המפגש שלי עם קבוצות ילדים שהגיעו אליהן כי הקבוצה הראשונה שלהם התפרקה, ומה למדתי מזה על ילדים בקבוצה

קבוצות ילדים להורים בתהליכי גירושין - זה אתגר מיוחד במינו. דווקא בגלל שמדובר בילדים שהמסגרת הקבוצתית הראשונה שממנה הם יוצאים אל העולם, מתפרקת. גם אם זה פירוק מבורך. גם אם הוא מאפשר יצירה של חיים בריאים יותר לחברי הקבוצה הזו (הורים וילדים), זה עדיין פירוק. הייתה הבטחה, אולי חלום, לבנות קבוצה... ההורים בחרו לחיות זה עם זה, להביא ילדים לעולם, לגדל אותם ביחד. ועכשיו הם בוחרים לעשות זאת בנפרד. הקבוצה משתנה.  

הילד לא בחר בזה. הוא לא בחר לצאת מהבית שבו גדל, בזמן שלו ובקצב שלו, או בזמן שרוב בני גילו עושים את זה. הוא לא בחר להקים משפחה אחרת...  מעטים היו הילדים בקבוצות שהנחיתי, שרצו בגירושין, גם כשהיה לא קל בבית.  

לפני הרבה שנים, כינסתי צוות חינוכי שלם, כדי לוודא שכולם יודעים מה תפקידם בכוח, כשאחד מילדי נמצא בבית הספר. פסיכולוגית חכמה שהלכנו אליה להדרכת הורים, אמרה בחיוך: "את מנסה לשכפל את עצמך כדי להמשיך להיות אמא גם בבית הספר".

המשאלה להגן ולשמור, שלא ייפגעו, שימשיכו לשכשך ברחם החמימה, המשאלה הזאת חזקה. זאת גם הייתה הרבה פעמים המשאלה של ההורים שהביאו את הילדים לקבוצה, בוודאי אצל אלו מהם (ומי לא) שהיה להם קשה לחיות עם הכאב של הילדים עם מה שמתרחש בבית.

אני מאמינה שבין אם ההורים מתגרשים, ובין אם לא, המפגש של הילד עם קבוצת המשפחה עצמה, ואחריה, עם קבוצות אחרות, מפגיש אותנו לא רק עם המגבלות שלנו כהורים, אלא גם עם הפגיעות שהילדים חווים במפגש עם אחרים.

וכמה שאנחנו מנסים להגן עליהם, על הילדים... גם בשבילם, ו - גם בשבילנו...

במפגש ראשון של אחת הקבוצות, אמרתי לילדים שהחדר שבו נעבוד הוא רק שלנו, שאף אחד אחר לא יכול להיכנס, כי זה שלהם. ברור שניסיתי להבטיח להם מקום בטוח, אבל הם, חכמים ממני אמרו: "ומה אם עכבר יעשה חור ברצפה וייכנס ממנו לחדר?" (מה שאגב קרה בהמשך J)

הילדים האלו כבר ידעו מספיק על החיים, ולא רצו לקנות, שוב, הבטחה שלא בטוח שאפשר לקיים אותה. וככה למדתי, שנה אחרי שנה, לסמוך על קבוצות ילדים, קבוצות שמצאו את הדרכים הייחודיות שלהן לעשות משהו יותר טוב עם החור הזה.

 

סיפור

בפגישה לפני חופשה, סיפרתי לילדי הקבוצה, שבשבוע הבא איעדר מן הפגישה. הם שאלו למה. אני אמרתי שאני יוצאת לחופשה (זה אחרי שעבדנו כבר 3 חדשים)

"את חושבת רק על עצמך" אומר ליאור  בלי להתבלבל.

רועי מסביר לי איך יכולתי להתחשב קצת יותר: "למה לא לקחת טיסה בחמישי בלילה? ככה זה לא היה פוגע בנו"

אני אומרת: "אולי אתם נזכרים עכשיו באבא שעזב את הבית, ומה אם גם אמא תעזוב? יכול להיות שההורים שלי בוחרים לדאוג לעצמם ומשאירים אותי מאחור?"

"זה גיהינום, עכשיו אני אמות", אומר עידו. אני מציעה לו לכתוב על זה שיר והוא מיד לוקח דף וטוש, וכותב שיר על חייו בגיהינום. עד מהרה, מחצית מקבוצה מתיישבת, מציירת, וכותבת שירים על זה ש "רונית לא תהיה והבית הלך ולא ישוב עוד"

הילדים קוראים בקולם את השירים, מראים את הציורים, ועדי מסכמת: "עכשיו אין ביטחון יותר"

בזמן שהם כותבים, אני חושבת על זה שבזמן האחרון אנחנו מדברים במפגשים על הדברים שנותנים להם תחושת ביטחון בבית ובקבוצה. בכל פגישה, הילדים בונים מחדש בית מכל הרהיטים בחדר, ומנסים לבדוק מה המבנה הכי בטוח. מה למשל יהפוך אותו עמיד לגשם. בסוף כל פגישה הם מפרקים אותו מחדש. בהתחלה חשבתי שהם "ילדים טובים שמסדרים אחריהם", אבל בהדרגה הבנתי ש"הפירוק" הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק כולו. חשבתי על זה שהבניה והפירוק, על הגרסאות השונות שלהן, הן חלק מהדרך שלהם לחקור את מה שמתרחש בחיים שלהם. מאד מעניין לראות שהם לא היו עסוקים כל כך בחלק של הפירוק במובן של הרס. הם יותר עסקו כמו בחלק של הבניה החדשה בחייהם: הם שכללו שוב ושוב את המבנה (בנו למשל את החדר שלהם אצל אבא), ודנו בבית החדש של אבא, ובשאלה אם הוא בכלל שלהם: "אבל אין שם משחקים שאני אוהב", אומר ליאור.

כשעדי אמרה: "עכשיו לא בטוח פה" היא בטאה את האכזבה, ותיארה את החור של העכבר... הנה, המנחה "עושה חור"... הנה עכבר נכנס לחדר בדמותה של מנחה שרוצה לעשות חופש, ומאכזבת.

האם הקבוצה תוכל לוותר על האידיאליזציה שלה? האם אני אוכל לוותר על האידאליזציה שלי?

אחרי שהילדים ביכו את "מר גורלם והבית שאבד" ואפילו החליטו שהם "אוסרים עליי בשם החוק לעזוב את הארץ ולטוס", הם התיישבו לארוחה קלה, והתחילו לשוחח בערנות. כולם השתתפו בשיחה. הם ניהלו אותה בינם לבין עצמם, ושאלו זה את זה שאלות שבעצם שייכות למפגשי הקבוצה הראשונים: "בן כמה אתה? באיזו כיתה את? כמה אחים יש לך? באיזה בית ספר אתה?". אני חשבתי שהם בודקים אם הם ימצאו מישהו מ"האחים" שהוא מספיק גדול כדי לשמור עליהם. נראה היה שהילדים עושים עכשיו הערכה מחדש, ומרכיבים את הפאזל של הקבוצה שמשתנה, מתערער, כשהמנחה שאמורה לטפל בהם, בוחרת לצאת לחופש, ולהשאיר אותם "מאחור".

***

אחרי הארוחה, התחלקה הקבוצה לשני חלקים: חלק מהילדים שיחקו אתי בכדור ואחרים התיישבו סביב שולחן היצירה וציירו לבבות וברכות ליום המשפחה המתקרב. הצעתי שנשחק במסירות כדור, ונראה אם אפשר להגיע לעשר מסירות רצופות בלי שהכדור ייפול. בכל פעם שהוא ייפול, יהיה עלינו להתחיל לספור מחדש. זה משחק שקבוצה אחרת למדה אותי בעבר, אולי משחק הכדור היחיד (חוץ ממטקות או כדור נוצה), שהוא לא אחד כנגד השני, אלא משחק שהמשימה שלו היא שהקבוצה תצליח להתמסר ולהגיע למספר מסירות גבוה ככל שניתן.

אפשר לשחק עם פירושים לבחירה שלי דווקא במשחק הזה - זה נושא בפני עצמו.

אחד הדברים היפים בקבוצות ילדים זה שהם ממציאים כללים חדשים למשחקים. אחת הקבוצות בעבר, הציעה שלא נתחיל בכל מפעם לספור מחדש. היא הציעה שנגדיר מספר להגיע אליו, למשל, 100 מסירות, אבל, חוזרים לאחור רק לעשור הקודם. למשל, אם כדור נופל כשהגענו ל 34, הספירה תתחיל מ 30. אפשר לפרש ולחשוב על כך שהם לומדים שאפשר להפיל, אבל לא הכל אבוד...

ככה היה גם בקבוצה הזאת, שניסתה לנסח את הדרך הייחודית שלה להתמסר בהצלחה:

התפתח ויכוח בין הילדים: חלק רצו לשחק במסירות קבועות של כדור מזה לזה, "כדי שנצליח שלא להפיל את הכדור", וחלק אמרו ש"משעמם לשחק ככה". בסופו של דבר הם המציאו גרסה חדשה, שבה מצד אחד הכדור תמיד נמסר לאותו ילד בקבוצה, מצד שני, מותר לנוע ברחבי החדר כולו, ולא לעמוד במעגל מסודר וקבוע.

אני חושבת על קבוצה שמספרת על חלום המשפחה הוורודה עם הלבבות, ועל שברו. על היכולת להכיר במה שאין, ובתוך כך להרחיב את הגבולות, להמציא ולמצוא איך הם רוצים להתקיים בתוך הקבוצה, עם גרסה חדשה משלהם, של משחק מעניין מצד אחד, וקצת יותר מבטיח שהכדור לא ייפול, מצד שני.

 

הקבוצה  היא מרחב ביניים, או, "מה הסיפור של הדובי..."

כולנו מכירים את הדובי שפעוטות לוקחים אתם לכל מקום. משפחה שלמה עומדת על הרגליים אם הוא הולך לאיבוד, וכמובן שאסור לכבס אותו. הדובי הזה והמעמד שלו בחיי הפעוט מספרים כי הפעוט הפך את הדובי למטפורה לאמא. הדובי הוא לא חיקוי של אמא שסותם את ה"חור", את ההיעדר. הפעוט ממציא אותו כסמל של אמא, כזה שמאפשר לו להירדם גם אצל סבא וסבתא. מעכשיו, יש לקוות, ימשיך להמציא המצאות מתוך ההיעדר והאין.

בדרך כלל דברים מתחילים "להיות לא בסדר" בשלב מוקדם, כשהתינוק מתחיל להבין שהוא לא חלק בלתי נפרד מאמו, והוא צריך להתחיל ללמוד איך לחיות בעולם כישות נפרדת, כמי שצריך לדאוג לעצמו במידה גוברת והולכת, עד שהוא מגיע לעצמאות.

אנחנו נשמח ביכולת הנהדרת של הפעוט לטפל בעצמו בצורה כל כך יצירתית. אנחנו גם נשמח כשהדובי המרוט (והריחני) יונח יום אחד בקרן זווית, וילד צעיר בחולצה של בוב הבנאי יכריז על מאיה מהגן כחברה שלו, שאתה גם יתחתן. הוא יודע שהוא לא יתחתן עם מאיה, מאיה היא "המצאה" נוספת נוכח החסר וההעדר. הוא ממציא אותה כשלמד שאמא כבר תפוסה, על ידי איש גדול וחזק העונה לשם אבא, שהוא לא היחיד בחיי אמא.

הדובי שלנו, ובתורה מאיה כלתו של הנער הצעיר, ימלאו את החסר, אך לא לזמן רב... מאוחר יותר יגיע התור של חוג הכדורגל וחבורת הבנים בהפסקה. הבנות בשלב הזה, הן בדרך כלל "איכס" שאין להזכירו, לפחות עד שהן תתגלינה שוב בשערן המתנפנף.

קבוצה היא מרחב ביניים, היא הרחבה של אובייקט המעבר (הדובי). כלומר, מה שמדובר, מתרחש ו"מתנהג" במרחב הזה, מסמל משהו אחר, באופן המאפשר להכיר את המציאות ולדעת משהו אודותיה. ילדות משחקות באבא ואמא... ילדים משחקים בשוטרים וגנבים...

זו אחת הסיבות שהעוצמות בקבוצות גדולות כל כך לעתים קרובות. לא מדובר רק בקבוצת ילדים שמשחקת תופסת, זאת גם קבוצת ילדים שמשחקת את הפחד שירדפו אחרי, את הרצון לרדוף אחרי מישהו אחר, את זה שמוציאים מהמשחק את מי שלא מספיק טוב, את היכולת להיות טוב וחזק בתופסת כשאולי בחשבון אני לא כל כך מצליח.

למי שמתבונן מהצד, או ל"מבוגר האחראי", זה יכול להראות כמעט מסוכן. "זה ייגמר בבכי"... אנחנו אומרים לפעמים.

 

החלום ושברו - ההזדמנות שיש לכל ילד בקבוצות שבחייו

אנחנו רוצים שילדים ילמדו לחיות בתוך קבוצה, שידעו להיות מי שהם בתוך קבוצה. חשוב שילדים יגדלו בתוך קשר חברתי, מקום שבו הם לומדים מתמודדים עם השונות של עצמם ושל אחרים. הם לומדים על התחרות והקנאה... אך גם על חברות, מנהיגות ואחריות על עצמם, וזה כלפי זה. הם לוקחים אתם אל הקבוצות בחייהם את הניסיון שלהם מהקבוצה הראשונה שלהם, המשפחה. כך יעשו עם הקבוצות בגן, בבית הספר, בשכונה, בחוג, אל חייהם כבוגרים, עם המשפחות שיקימו בעצמם, לעבודה, ולקהילה.

הם זקוקים לשייכות ולזהות שקבוצה נותנת להם אבל כדי שהקבוצה תהיה למרחב ביניים שמחבר בין מי שהם לעולם, כדי שיצאו מ"רחם אמא" וייפרדו מהפנטזיה ש"לאבא שלי יש סולם, מגיע הוא עד השמים" - הם אלו יהפכו את הקבוצה לשלהם, כפי שעשו עם הדובי בזמנו. אנחנו לא יודעים לעשות את זה בשבילם. הניסיון שלנו להשאיר את הקבוצה כרחם חלופית וכסולם שאפשר להגיע אתו עד השמים, לא יצליח, ואולי טוב שכך.  למדתי שילדים יכולים לשאת את הסדקים שיש בתוכם, את הסדקים שיש למבוגרים בחייהם, מבלי להישבר. הם ימצאו את הקבוצות שלהם, ילמדו לחיות עם חוקים, וגם, להמציא כאלה שקצת יותר מתאימים להם. כשהם ילמדו להמציא משמעות לקבוצות הללו בחייהם, ולעצמם בתוכן, הם יהיו פחות חרדים מהחור והעכבר הפוטנציאלי, ואולי אפילו יתחילו לשחק אתו. 

אודות כותב/ת המאמר
רונית שי
מקומות - MEKOMOT
צרו עימי קשר
X

צרו קשר

אודות
אני רונית שי, פסיכותרפיסטית (MA) עם ניסיון רחב בטיפול נפשי. בקליניקה שלי אני נפגשת עם ילדים, נוער ומבוגרים במצבי משבר ושינוי בחייהם.

מאמרים אחרונים

אהבה עצמית קודם כל!

את אוהבת את עצמך? את יודעת מה זה עבורך אהבה עצמית? מתי בפעם האחרונה הסתכלת במראה ואמרת לעצמך "אני אוהבת אותך!" ?

לקריאה נוספת

גיל המעבר וזוגיות

והפעם גיל המעבר....בנימה נשית אך לא רק לנשים! 50 + וכל הפלוסים! גיל המעבר חובק בתוכו שינויים רבים- פזיולוגיים, נפשיים, פסיכולוגיים, רגשיים, שינוי באורח החיים,

לקריאה נוספת

כשהחוץ פוגש את הפנים

דימוי הגוף משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו, כמעט בכל שלב בחיים. החל מגיל צעיר מאוד יתן לראות את השפעתו של העיסוק במראה החיצוני והמאפיינים הפיזיים שלנו על תחושת הביט

לקריאה נוספת

זוגיות מתחילה מבפנים

מהי החוכמה הטמונה באמרה השגורה "זוגיות מתחילה מפבנים"? כיצד קשרים רומנטיים הם "שיקוף" של עצמנו ומערכת האמונות שלנו?

לקריאה נוספת

אהבה - מה קורה לה בזוגיות?

כולנו מתחתנים מתוך אהבה ועם תחושה שהאהבה והזוגיות הם לנצח. המטרה בטיפול זוגי היא ללמוד כיצד ניתן להיענות האחד לצרכיו של השני, לשמר ולהחיות את האהבה

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

החלום ושברו - ילדים בקבוצה

קבוצות ילדים להורים בתהליכי גירושין - זה אתגר מיוחד במינו. דווקא בגלל שמדובר בילדים שהמסגרת הקבוצתית הראשונה שממנה הם יוצאים אל העולם, מתפרקת.

לקריאה נוספת

בעיות שפה בגיל המבוגר

עם העלייה בגיל, ניתן להרגיש שינויים ביכולות השפתיות שלנו. מהם הקשיים השכיחים בשפה בגיל המבוגר ומה ניתן לעשות לגביהם?

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

שיקום הפרעות שפה, דיבור ובליעה

קלינאי תקשורת הוא בעל מקצוע פרא-רפואי, המאבחן ומטפל בהפרעות שפה, דיבור ובליעה. מהם הליקויים שיכולים להיגרם ליכולות אלו בעקבות מחלה נוירולוגית או נזק מוחי?

לקריאה נוספת

פיברומיאלגיה - טיפול מהמקור הרגשי

גישה שמתפתחת יותר ויותר גם בקרב אנשי רפואה היא זו המתארת את הקשר שבין גוף ונפש כדבר שחשוב ללמוד אותו כאשר רוצים לפתור בעיה פיזיולוגית מהשורש. והפעם פיברומיאלגיה

לקריאה נוספת

המסע שלי לרפואה הסינית

לפני שאתחיל לספר לכם על המסע המופלא להתמחות בסין בתחום הרפואה הסינית, אקדים ואספר לכם קצת על התהליך שעובר מי שבוחר להיות מטפל ברפואה סינית.

לקריאה נוספת

מהי באמת תזונה נכונה ובריאה?

תזונה נכנה ובריאה – מה באמת נכון לכל אחד מאיתנו? כל כך הרבה נכתב על נושא הבריאות, שלמי שבאמת מחפש את התשובות - קל ללכת לאיבוד.

לקריאה נוספת

מהי אכילה רגשית ואיך מתמודדים איתה?

אכילה מתוך מתח ולחץ וכל סיבה אחרת בעולם ולאו דווקא מתוך רעב מכונה "אכילה רגשית" והיא מתאפיינת באכילה בלתי מבוקרת של מזונות עתירי קלוריות .

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

מהו שפע?

מהו שפע? אילו סוגי שפע קיימים? מהו "החוק הרוחני" אודות שפע? כיצד שפע בא לידי ביטוי בחיי היומיום? וכיצד להכניס יותר שפע לחיינו?

לקריאה נוספת

הגשמה עצמית

מהי הדרך להגשמה עצמית? כיצד הגשמה עצמית נקשרת ליצירתיות? למרחב של אי-ידיעה? מהן הפעולות שביכולתנו לעשות אל עבר ההגשמה הטובה והגבוהה ביותר של העצמי?

לקריאה נוספת

שלושה מיתוסים על כלכלת המשפחה

מיתוס 1: רק משקי בית שהכנסותיהם נמוכות צריכים יעוץ בכלכלת המשפחה.המונח משק בית, בהקשר זה, מתייחס למשפחה או יחיד או קבוצה המנהלים ביחד את ההכנסות וההוצאות שלהם.

לקריאה נוספת

המוח כמכונת צילום משוכללת

הוא ":לעולם לא יהיה לך את מה שאתה מבקש" אני כ"כ מאמין בכוחה של מחשבה, שמשפט זה היה תמוהה לחלוטין עבורי. האמנתי תמיד שאם אני רוצה משהו, אבקש, ואם אדבוק במחשבה חיובית כל מבוקשי ייתגשם.

לקריאה נוספת

סקיצות

על ניסוי ותעייה (סקיצות) כחלק מהגשמה, מהצלחה. האם יכול להיות שכל מה שהחל כרעיון, אינו אלא הסקיצה בדרך להשגת התוצאות?

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

מה מפריע לך להיכנס להריון

היום כל אישה שרוצה להיכנס להריון ולא מצליחה יכולה ללכת למרכז הפוריות, לעבור בדיקות וטיפולים ללא תלות בתוצאות של הבדיקות. האם אישה בריאה זקוקה לטיפולי פוריות?..

לקריאה נוספת

האם את מרגישה באסה שאת עדיין לא בהריון

90% מהנשים מאלה שפונות אליי על שאלתי איך הן מרגישות עם זה שהן לא מצליחות להרות עונות במילה אחת "באסה". אז אם גם את מרגישה כך אני מזמינה אותך לקרוא את המאמר הזה

לקריאה נוספת

למה זה טוב שתהיה אצלך בעיית פוריות

אם אשאל נשים המתמודדות על קושי להיקלט להריון – האם זה טוב שיש אצלך בעיית הפוריות יענו לי ש'לא'. האם זה טוב? האם זה לטובה? ומה עושים?

לקריאה נוספת

כלי מעשי שיעזור לסדר את הביוץ

היום אני אסביר לך גישה טבעית איך לפתור בעיות של הביוץ. אני מזכירה לך שבגישה שלי, כל התופעות במציאות שלך הן השפעות של תת-מודע שלך. כנסי כדי ליישם כלי פשוט שיעזור

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

מאיפה מתחילים לדבר על טראומה מינית?

למרות השינויים החלים, טראומה מינית נותרה טאבו, נושא שאינו מקבל מרחב ראוי. חוויה זו אשר הנפש חוותה כקיצונית משליכה באופן משמעותי על הקשרי חיים רבים ומגוונים.

לקריאה נוספת

מהי פסיכותרפיה?

מהי פסיכותרפיה? (פסיכו=נפש, תרפיה=טיפול). כיצד היא יכולה לעזור ומה ביכולתה לעשות עבור בני אדם, ביחסיהם עם עצמם ועם אחרים?

לקריאה נוספת

טראומה ושבר נפשי

טראומה הינה פגיעה פיזית או נפשית הגורמת נזק ממושך לאדם ומגבילה או משנה את תחושותיו ואת התנהגותו. מה עושה הטראומה לנפש האדם וכיצד ניתן להתמודד איתה ולטפל בה?

לקריאה נוספת

דיכאון

דיכאון בא לידי ביטוי ברמות שונות מקל ועד חמור, ותסמיניו משפיעים על מערך החשיבה, הרגש וההתנהגות של האדם כמו גם על מצבו הפיזי. מהו דיכאון וכיצד מטפלים בו?

לקריאה נוספת

NLP ודמיון מודרך - מה זה? ואיך זה יכול לקדם אותנו?

NLP ודמיון מודרך הינן שתי שיטות מאוד עוצמתיות לניקוי תת-המודע מדפוסים אוטומטים שמונעים מאיתנו להיות מי שאנחנו באמת -להיות אותנטים.

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

דיאלוג עם הילד הפנימי

שיח עם הילד שהיינו, הילד שמתקיים בנו ונוכח בחיינו עד היום. "הילד הפנימי" יכול ללמד אותנו המון על מי שאנחנו ברבדים העמוקים ביותר שלנו.

לקריאה נוספת

פירוש חלומות

איך להתייחס לחלומות? איזה "סיפור" בא החלום לספר לנו? מדוע זה חשוב להתייחס לחלומות? ומה ניתן ללמוד על עצמנו מתוך פירוש החלום?

לקריאה נוספת

המפגש שלי עם האימון האישי לחיים

איך גיליתי את האימון האישי לחיים, איך חוויתי את התהליך, איך הוא שינה את חיי ואיך גיליתי את הייעוד והתשוקה שלי.

לקריאה נוספת

זמן פציעות

שינויים במעגל החיים פוגשים אותנו ,באופן טבעי, וגם בהפתעה. היכן נפגשים החלומות שלי עם השלב הקרוב שאליו אני עוברת ?

לקריאה נוספת

ביטחון עצמי - הבמאי של חיינו - חלק 1

כיצד מתמודדים עם ביטחון עצמי נמון ודימוי עצמי שלילי אצל ילדים, נוער ומבוגרים ומהם דרכי הטיפול?

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

סיפור על שינוי תודעתי שאני מישם בחיי

שינוי תודעתי לא בהכרח אומר לדעת, לעיתים הוא מרמז על הכוח בלא לדעת, ועל אי הידיעה שיכולה לכלול בתוכה פתח לעולם טוב. בלוג חדש שלי על שינויים דרך התודעה

לקריאה נוספת

מאמרים נוספים בקטגוריה זו

הלב של יוצרים מציאות

אתר יוצרים/ות מציאות הינו  קרקע פוריה של מודעות, השראה וכלים לצמיחה ויצירת מציאות יפה יותר בכל תחומי החיים.

לפעמים, אנחנו עסוקים/ות בהתמודדות עם האתגרים שלנו, בלהחזיק את הראש מעל למים ומבלי לקחת לרגע עצירה ולומר - "יש לי מטרה, הגיע הזמן שאמצא פתרון להגיע אליה ואשתמש בו".
זוהי עבודה מאתגרת ואין צורך לעשות את השינוי והדרך לבד- 

 

המתן